PS3 Tom Clancy's HAWX 2
ProizvoÄ‘aÄ: Ubi Soft Datum izlaska: 01.01.2000. Pre dvadeset miliona godina romani i fikcija Toma Klensija bili su uzbudljivi i provokativni, ali od završetka Hladnog rata ideja tehno trilera špikovanog politikom svake godine deluje sve gluplje. Zamena crvenog medveda šakom bradatih jadnika sa Bliskog istoka u ulozi planetarnog strašila ne samo da nije ubedljiva već jednostavno smrdi, a isto važi i za kasting ruskih ultranacionalista za istu ulogu. Taj problem odavno se preliva i u druge multimedijalne sfere, od kojih je možda najevidentiji sumrak Džemsa Bonda, za Äiju propast nikako ne možemo kriviti samo Danijela Krejga. Igre sa potpisom Toma Klensija, iako sam Klensi s njima nema nikakve veze, po principu spojenog suda lagano slede tok koji preko WC šolje vodi u kanalizaciju... Kao geopolitiÄka avio-arkada, Tom Clancy’s H.A.W.X. bio je dovoljno nov, svež i tehniÄki impresivan da uhoprobijajući zaplet o invaziji privatne firme na Sjedinjene AmeriÄke Države progutamo kao što bi gladan pas pojeo papirnu kesu u kojoj su bile zamotane kobasice. Dve godine kasnije, nastavak koji pokušava da nam uvali podjednako glupu ideju i umesto impresivnih novina donosi mehaniÄki lošu simulaciju poletanja, sletanja i dopunjavanja goriva u vazduhu, osuÄ‘en je na grimase i odmahivanje rukom. Umesto da vas opseni i na prevaru zabavi, H.A.W.X. 2 se trudi da iluziju razbije forsiranjem pseudorealnosti, otprilike kao kad bi Šeherezada, umesto da skladnim pripovedanjem opÄini sultana, krenula da mu zakera kako mu smrde noge i kako neće da nastavi ukoliko se ovaj ne maši lavora i sapuna. A tek zaplet! O boy, tako potentnog digitalnog laksativa odavno nije bilo... Ruski ultranacionalisti i bliskoistoÄni „insurdžentsi” (islamski fundamentalisti, u žargonu nekoga ko nije operisan) prave plan da ukradu tri nuklearke, detoniraju ih i stvore krizu koja će im omogućiti da zbace prozapadnog predsednika Rusije. Prozapadni predsednik Rusije, LMAO. Khm. Svet je na rubu katastrofe i mogu da ga spasu samo piloti lovaca i bombardera, koji ovoga puta dolaze kao multinacionalni triptih (Englez, Rus i Amerikanac). Dejvid Krenšo, socijalno svesni mladi pilot iz prethodne igre, sada igra ulogu komandanta sa zemlje, jer je u prvoj misiji oboren, zarobljen, muÄen i osloboÄ‘en, te mu je s rukom u gipsu nemoguće da liÄno vadi kestenje iz vatre. Totalni moždani pirsing...
Sve bi ovo bilo u redu kada bi bilo magije, koju se igra trudi da vam efikasno dispeluje. Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 sastoji se od dvadeset misija, od kojih valjda samo dve nemaju vremenski ili brojÄani limit snaga koje treba da saÄuvate da biste spreÄili Game Over. Sat koji otkucava i broj friendly tenkova koji opada dok vi pravite lupinge oko protivnika koji svaku vašu raketu neutrališe mamcima potpuno onemogućavaju bilo kakvo opuštanje i uživanje u akciji. IgraÄi avio-arkada prenaglašene dinamike žele adrenalin i razaranje, a ne prokleti bejbisting i eskort zadatke. Prosto je nejasno zašto je ovo nejasno (dizajnerima). OdreÄ‘eni broj misija provešÄ‡ete za komandama bespilotne letelice, špijunirati insurdžentse i, basicaly, pomerati kursor s jednog dela ekrana na drugi prateći pikselizovane automobile u iluziji da se nešto dešava. Od ovih misija na šinama, samo je ona u kojoj otvarate vatru iz AC-130 iole uzbudljiva, mada studiji polako postaju dosadni sa implementacijom gunship nivoa u svakoj drugoj igri: da, shvatili smo da želite da svi pomenu u istoj reÄenici CoD: Modern Warfare i vašu igru, good for you.
Poletanje, sletanje i (povremeno) dopunjavanje goriva u vazduhu, koji su deo većine misija, u igru su implementirani samo da bi figurirali kao još jedna stavka u listi featuresa. Više ne znaÄi uvek bolje, što je u sluÄaju H.A.W.X. dvojke bolno evidentno. Nakon ispaljenih stotinak raketa i desetak hiljada granata iz avionskog topa, od vas se oÄekuje da pristanete na višeminutni antiklimaks dok se poravnavate sa pistom i smanjujete gas. To zahteva da vam mozak operiše u simulacionom modu, što je tip igre od kojih je naš S.O.K.O. 2 udaljen milion svetlosnih godina.U normalnim misijama, onim u kojima ne morate frenetiÄno da gledate u sat ili tajmer preostalih snaga za koje ste odgovorni, Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 zaista zna da bude zabavan. Potpuno je nejasno zašto je Ubisoft Romania, umesto da baci totalni akcenat na ono što zaista valja, odluÄio da igru propusti kroz „smor” filter. Napraviti igru iskriÄavo-lahorstim vazdušnim fragfestom (poput prvog H.A.W.X.-a) bilo bi lakše, brže i jeftinije nego aktivno se truditi da je upropastite dodavanjem nepotrebnih detalja, UAV misija, poletno-sletnim operacijama i drugim budalaštinama.