PS4 Assassin's Creed - Unity
ProizvoÄ‘aÄ: Ubi Soft
Datum izlaska: 14.11.2014.U Äuvenoj pitalici: „Puna škola Ä‘aka, niotkuda vrata”, Ä‘ake zamenite sa gejming bagovima i dobićete priliÄno jasnu sliku šta vas oÄekuje u najnovijoj uzdanici Assassin’s Creed sage. Mon Dieu!! Ali, ali, najspektakularniji nastavak serijala, konaÄno smešten u najburniji period francuske istorije, uz dugo oÄekivana next gen unapreÄ‘enja grafike i enginea koja će opravdati krvave novce pljunute za konzole nove generacije ili PC zver od 1000 konja koja turira ispod stola... Umesto tirade o bagovima, zar nećemo opis poÄeti sa krasotama koje nas oÄekuju?! Njet! Ako je do sada i bilo gledanja kroz prste u prethodnim sluÄajevima, Unity zaslužuje da se po njemu ospe pravedniÄki kritiÄarski baraž, jer je u pitanju brljotina istorijskih razmera, na kojoj bi Äežnjivo pozavideo i Džordž Lukas sa svojim prequelima.
PoÄnimo sa blagim predjelom u vidu živcirajućeg iscrtavanja terena i objekata, smuljanih tekstura koje grcajući hardver ne uspeva da isporuÄi dovoljno brzo, a nastavimo sa intenzivnim štucanjem, koÄenjem i drljanjem harda kao posledicom šugave optimizacije, bez obzira kakvoj mašini date da samelje ovaj gadan zalogaj krakatog softvera (o ovome i malo kasnije). Spektakl se nastavlja urnebesnim pop-upom sporednih likova u nasumiÄnim situacijama (Äak i prilikom in-game sinematika, što predstavlja vanserijske „Monti Pajton” momente), lebdenjem, padanjem, klizanjem, gibanjem i ostalim nevoljnim akrobatskim potezima nesretne populacije, kao i avetinjskim prolaskom likova kroz objekte, prepreke pa Äak i ostale stanovnike Pariza. Paradoksalno, no clipping će marfijevski nestati netragom upravo u situacijama kada vam je potreban da biste „izleÄili” drugi bag u vidu zaglavljivanja lika u elementima okruženja (krošnje drveća, ograde, tezge i sliÄno). Posebno jeziv i neprijatan je i sada već legendarni „no face” bug, gde su lica pojedinih likova samo delimiÄno renderovana, a o pregrštu game breaking momenata i izletanja da i ne priÄamo (bilo kada stignete do odreÄ‘enih memorijskih sekvenci unutar priÄe, bilo pukim približavanjem odreÄ‘enim objektima), dok pojedini igraÄi prijavljuju još i strašnije užase dublje u igri...
Osim svega ovoga, svakako treba spomenuti i dodatni so, biber, kari i nelegalne južnoameriÄke papriÄice koje nam producenti ove igre utrljavaju u ranu specifiÄnim marketinškim potezima koji prate premijeru Unityija. To se odnosi na ingeniozni plan da se ono najbolje iz proslavljenog prethodnika pretoÄi u potpuno novu igru (Assassin’s Creed Rogue, gde je fokus na pomorskim bitkama koje su sada izostale). Dodatni ukus truleži u ustima ostavlja neskriveno šurovanje Ubisofta i Nvidie i favorizovanje dotiÄnih grafiÄkih kartica na uštrb Radeona, i glasine da je PC verzija igre namerno obogaljena konzolaškim lobiranjem da se frejm-rejt, kao i u sluÄaju Watch Dogsa, ponovo ograniÄini na 30 fps (uz priliÄno debilno obrazloženje). Na kraju ovih kritika (a daleko od kraja), posloviÄna Gramzi Bagins halapljivost Ubisoftovog menadžmenta ovde je dotakla nove dubine, ogledajući se u neukusnoj lutrijskoj igri za pre-purchase klijente, sezonskoj propusnici sa bonus DLC sadržajem koji je vešto zaobiÄ‘en u klot varijanti igre (i koji košta više od polovine cene same igre, wut??), kao i nekim mikrotransakcijama i mobile-app glupostima. Ako ste se naoštrili za Collector’s edition (odnosno neku od varijanti, jer ih ima više), spremite se za muško drešenje kese (i iznos solidno iznad dvocifrenog, u valuti koja „nije” zvaniÄna u zemlji Srbiji), pri Äemu, inaÄe, ne dobijate pomenuti season pass... Mon Dieu, vaistinu.
Ako ste naoštrili živce, poskidali sve dostupne peÄeve i apdejtove, sklupÄali se kraj kompjutera na hladnoj terasi (radi što boljeg hlaÄ‘enja kućišta), i otkazali sve obaveze do kraja veÄeri (jer planirate da nekako odigrate bar jednu misiju posle uvodne), iskustvo igranja ACU koje se ne zaboravlja, može da poÄne. Za autore iz Ubisofta, Unity je konaÄno prilika za veliki i ambiciozni povratak kući. Još od vremena prve igre, igraÄi su naširoko spekulisali u koje sve vremenske periode buduće avanture sekte atentatora mogu biti smeštene, i period Francuske Revolucije se uvek nametao kao oÄigledan izbor. ÄŒekanju je konaÄno kraj, i u svakom pogledu (ukljuÄujući i pomenute bagove), Assassins Creed Unity je kompleksno i opsežno igraÄko iskustvo koje će malo koga ostaviti ravnodušnim. FanatiÄna posvećenost da se svaki trg, zgrada, uliÄica ili monumentalni istorijski spomenik iz Pariza XVIII veka verno prenese u svoju digitalnu formu, evidentan je na svakom koraku i ostavlja bez daha. Zgrade, okruženja, lendmarkovi i ostali prateći delovi arhitekture, enterijera i eksterijera francuske prestonice izvedeni su sa velikom koliÄinom detalja, što ide rame uz rame sa „anlišovanim” rutinama AnvilNext enginea koji je u stanju da izrenda hiljade stanovnika u jednom trenutku, stvarajući spektakularne scene Äak i kada se ništa bitno na ekranu ne dešava, i kada samo lenjo krstarite gradom.
Sa narativne strane, nova igra je okretanje sledeće stranice Assassin’s Creed knjige i prilika da se gladnim igraÄima ponudi svež junoša na Äija će pleća pasti ispravljanje istorijskih krivih Drina. Posle vagabunda, Kenveja iz prethodnog, piratskog poglavlja, pažljivi autori su dobro procenili da se debakl sa Konorom iz trojke ne sme ponoviti i igrali na sigurno, kreirajući lika koji će po mnogo Äemu podsećati na najvoljenijeg Assassin’s Creed protagonistu u serijalu. IgraÄ je u ulozi simpatiÄnog Arnoa Dorijana, mladca kome su vetrovi istorije u ranom detinjstvu odneli oca (prolog i deo priÄe koji se prepliće sa dogaÄ‘ajima iz pomenutog Roguea), nakon Äega je zbrinut u naizgled normalnoj porodici lokalnog plemića. Ne videći dalje od zavodljivih uvojaka zgodne Elize, ćerke svog novog zaštitnika i hranitelja, Arnov coming of age dobija zamajac u vrtlogu templarsko-asasinskih previranja u kojima će aktivnu ulogu uzeti i Älanovi njegove nove porodice, a sve to u predveÄerje Äuvenih istorijskih dogaÄ‘aja koji će zaposliti podmazane giljotine kao nikada pre i posle toga.
Praksa implementiranja stvarnih istorijskih liÄnosti u radnju igre, bez obzira na stranu koju će zauzeti, je nastavljena i ovde, što podrazumeva susrete sa ambicioznim Napoleonom, Markizom De Sadom, Marijom Antoanetom i drugima, a jedan set sporednih misija će vas provesti kroz Pariz u potrazi za drevnim spisima proroka Nostradamusa. Obavezan deo koji se odvija u budućnosti nije baš baš elegantno zaobiÄ‘en i utuljen (kako zbog remećenja tempa igre, tako i zbog pritužbi igraÄa), dok se dodatno iznenaÄ‘enje krije u delovima priÄe koji će Arna odvesti na ulice Pariza tokom nacistiÄke okupacije, što verovatno predstavlja opipavanje pulsa za neku od narednih iteracija serijala.
Mehanika igranja je nepromenena i bez većih iznenaÄ‘enja, ali sa nekoliko dobrodošlih i korisnih novina. Kao i ranije (samo bez napornih upada futuristiÄkog dela radnje), igra se svodi na prelaženje sekvenci i trÄkaranje od questa do questa, uz buljuk sporednih misija, aktivnosti i pokupljivih bonusa ukoliko ne želite samo da protutnjite kroz solidno skrojenu glavnu priÄu (sa hajlajtom u vidu najburnijih dana pada Bastilje i pratećih dogaÄ‘aja tokom vrhunca revolucije). Gameplay deluje nekako „punije” pod prstima, kako zbog detaljnije grafike, tako i zbog unapreÄ‘enja prilikom pentranja i „skejlinga” zgrada i objekata (sve je mnogo teÄnije i brže nego ranije, bez živcirajućih usporavanja, praznog hoda, zastajkivanja i sl.). NepraktiÄni „akcioni” mod zamenjen je uobiÄajenom kombinacijom trÄanja i skakanja (što automatski rezultira pentranjem kada ste blizu fasada), konaÄno je ubaÄen taster za šunjanje i uhoÄ‘enje meta, a najkorisnija novotarija je mogućnost fluidnog i etapnog silaženja niz zgrade (parkour down), tako da nema više tupog padanja sa velikih visina ili kebanja plastova sena na tlu. U igru je implementiran i znatno napredniji RPG momenat opremanja i unapreÄ‘ivanja lika u skladu sa željenim naÄinom igranja (stealth, istraživaÄki ili borbeni), koji donosi odreÄ‘ene bonuse prilikom odraÄ‘ivanja misija, ali i penale. Multiplayer režim je takoÄ‘e osvežen zgodnom co-op varijantom koja omogućuje prelazak pojedinih misija iz single player kampanje uz pomoć još jednog, odnosno trojice kolega.