PS4 Assassin's Creed 4 - Black Flag
ProizvoÄ‘aÄ: Ubi Soft
Datum izlaska: 19.11.2013.
Godina je 1715. Gusari vladaju Karibima. MeÄ‘u njima je mladi kapetan Edvard Kenvej, novi protagonista Assassin's Creed serijala. Kroz fenomenalnu avanturu Edvard će biti uvuÄen u rat izmeÄ‘u Asasina i Templara, rat koji može da uništi sve što su gusari stvorili. Najveća Assassin's Creed igra do sada, sa preko sedamdeset lokacija i, po prvi put, podvodnim svetom. UÄestvujte u pomorskim bitkama, predvodite armije, sklopite saveze sa Äuvenim gusarima (Crnobradi, Kaliko Džek...) kroz Zlatno doba gusarstva.
Always be prepared” je mantra kojom Ubisoft verovatno redovno poÄinje svaki brifing i sastanak osoblja. Iako neprijatno iznenaÄ‘eni neoÄekivano blagom proÄ‘om Assassin’s Creed trojke, vredni Francuzi/KanaÄ‘ani su u rukavu spremno imali dobitnog keca na kojem je paralelno raÄ‘eno već nekoliko godina unazad. S obzirom na to da sa nindžama, zombijima ili piratima Äovek retko kad može da omane, šesta po redu Assassin’s Creed igra dodatno pokušava da osvoji (ohlaÄ‘ena) igraÄka srca, i to sve u predveÄerje tumbanja na igraÄkoj sceni koje će doneti premijere konzola nove generacije.
Da ne bismo spoilovali finale prethodne igre, recimo samo to da ćete se u futuristiÄkom „odeljku” novoga AC-a baviti „farmingom” avantura Dezmondovog piratskog pretka (pod izgovorom novog interaktivnog vida zabave), ali sa oÄekivanim pozadinskim korporativnim agendama vezanim za tehno-artefakte za promptno pokoravanje cele planete. Ono što jeste na coveru kutije i što Äini meso nove igre, tiÄe se avantura Edvarda Kenveja, ambicioznog pirata-pripravnika (i direktnog pretka glavnih likova iz prethodne igre) koji će, zarad verenice, sebi zacrtati ambiciozni dvogodišnji plan zgrtanja para na visokim morima, i odlazak u prevremenu penziju potom. PoÄetne mršave piratske aktivnosti brzo dobijaju vetar u leÄ‘a kada Edvard bude sreo (i upokojio) odbeglog pripadnika famozne atentatorske sekte, nakon Äega će se, preuzevši identite svoje žrtve, uputiti ka Havani i leglu tamnošnjih templarskih spletkaroša. Ono gde AC 4 Äini znaÄajno odstupanje u prepoznatljivom narativnoj tapiseriji serijala, tiÄe se Äinjenice da ste prvi put stavljeni u kožu pojedinca kome je liÄna korist uvek na prvom mestu, da više niste u centru velikih zavera, i da ste sada praktiÄno samo svedok dogaÄ‘aja koji se trudi da ućari što više za sebe i svoju vernu posadu (uz prateće povlaÄenje za nos i templara i sekte ubica kojima ste bespogovorno služili u ranijim nastavcima). Dodatni plus je i mogućnost da ukrstite sablje i katarke (ili se udružite) s najpoznatijim njuškama zlatnog doba (analogne) piraterije (Crnobradi, Bendžamin Hornigold, En Boni, Kaliko Džek i ostali).
Samo upravljanje vašom apgrejdabilnom galijom odraÄ‘eno je za medalju i lako tera na zaboravljanje svih dižrecija i gnjavaži iz stvarnog života. Jednostavan kontrolni mehanizam plovila, robustan borbeni angažman topova, zapaljivih buradi ili mortar artiljerije (u zavisnosti od strane broda sa koje trenutno nišanite), potapanje ili kaÄenje na oštećene neprijateljske brodove (i premeštanje borbe na protivniÄku palubu), bitka sa uzburkanim morem ili sveopšta bežanija od lovaca na ucene jednom kada vam se skala ozloglašenosti poveća, a sve to uz zdušno bodrenje i složno pevanje posade, odraÄ‘eni su sjajno i, zajedno sa ostalim bogatim sadržajem igre, Äine AC 4 jednim velikim i impresivnim open world iskustvom, gde svi prateći elementi besprekorno dobro funkcionišu ispod privlaÄne haube.
Ili bar svi. PosloviÄna repetativnost akcija i postupaka uspešno je prigušena pomenutom širokom lepezom dostupnih aktivnosti, ali je mahanika borbi i dalje metiljava i kljakava. Ono što je još u prvoj Betmenovoj Arkham avanturi funkcionisalo besprekorno, autori Creeda ni posle šest dugih godina jednostavno ne uspevaju da uspešno implementiraju u svoje igre. Borbe su i dalje odraÄ‘ene zbrda-zdola, uÄesnici se neprirodno kreću i „gibaju” tokom merkanja, finesi u borbi praktiÄno nema i sve se na kraju svodi na mahnito lupanje tastera za napad u nadi da će glavni junak pre ili kasnije „upasti” u sekvencu poteza koje oznaÄavaju protivnikovu smrt (ubaÄen je i dinamiÄan sistem blokiranja, ali gubi smisao kada na ekranu nastane neizbežan krkljanac sa desetinama uÄesnika). S druge strane, stealth momenti su odraÄ‘eni iznenaÄ‘ujuće uspelo i interesantno, uz zamerku što sirovina Edvard nikada neće naći za shodno da se kreće pognuto kada se naÄ‘e van prirodnih zaklona (prerasla vegetacija, paprat, bale sena i palminog lišÄ‡a i sliÄno).
Dodatni plus zaslužuje i grafiÄka obrada, koja je vidno uznapredovala u odnosu na prethodne iteracije (pop-up elemenata po nivoima više nije toliko izražen, senke više nisu tako napadno treperave, daljina iscrtavanja je veća i stabilnija, optimizacija je bolja, scene su koloritnije i manje sumorne nego ranije i drugo).